میله شفاف یا مولد خط لیزری (LG)

مقدمه:

عدسی استوانه ای، نوعی عدسی است که فاصله کانونی آن در یک راستا با راستای عمود بر آن فرق می کند و در حالت بسیار ساده، می تواند یک میله شیشه ای باشد که فقط در یک راستا توانایی کانونی کردن نور را دارد و در راستای دیگر، یک سطح تخت و بدون قابلیت کانونی کردن است. بر اساس نوع کاربرد، انواع مختلفی از عدسی های استوانه ای با ترکیبی از عدسی کروی و استوانه ای، ممکن است استفاده شود. به عنوان مثال عینک افرادی که دارای آستیگماتیزم هستند، ترکیبی از عدسی استوانه ای و کروی است. میله شیشه ای که نمونه عدسی آستیگمات کامل است و فقط در یک جهت خاصیت کانونی کردن نور را دارد. همچنین میله شیشه ای می تواند برای ایجاد خط نور از یک لیزر بکار رود. باریکه لیزر به میله شیشه ای می تابد و در جهت عمود بر امتداد میله نور را کانونی و بلافاصله از کانون واگرا کند و در جهت راستای میله تغییری در نور ایجاد نمی کند و در نتیجه منجر به ایجاد یک خط نوری یا یک صفحه واگرای نوری در صفحه روبرو میشود که مقطع این صفحه نور، یک خط است. این نوع عدسی استوانه ای برای ایجاد یک خط نوری بسیار مفید است و اندازه خط یا زاویه خط ایجاد شده، به قطر میله شیشه ای بستگی دارد. نکات مهم در عملکرد خوب این قطعه مثل هر عدسی دیگری، کیفیت جنس ماده شفاف و نیز همگن و بدون اعوجاج و ذرات ناخالص بودن آن از یک طرف و کیفیت سطح از نظر انحنا و صیقل از سوی دیگر است که اثر مستقیم در کیفیت قطعه دارد. به چنین قطعاتی که می تواند باریکه لیزر را تغییر شکل دهد، قطعات شکل دهنده باریکه می گویند که مولد خط یکی از آنها است که کاربردهای فراوانی دارد. شما نیز می توانید قطعات دیگری برای شکل دهی باریکه لیزر به شکل مورد نظر در نظر بگیرید.

 

عدسی استوانه ای موجود

عدسی استوانه ای موجود، میله شیشه ای است که برای ایجاد خط نور از لیزر استفاده می شود. توجه داشته باشید که این قطعه از میله شیشه ای موجود تهیه شده و کیفیت اپتیکی بالایی ندارد و در نتیجه کیفیت تصویر هم چندان بالا نیست. برای بهبود عملکرد قطعه باید شیشه از جنس اپتیکی بدون اعوجاج و ناخالصی و همچنین با ساخت دقیق و صیقل مناسب همراه باشد. در هر حال برای مشاهده پدیده و برخی آزمایشها که حساسیت روی کیفیت خط ایجاد شده زیاد نیست، این قطعه مناسب است.

 

ملاحظات استفاده:

–       قطعه روی یک نگهدارنده برای استقرار بهتر استفاده می شود.

–       نگهدارنده قطعه حاوی آهنربا است پس در صورت داشتن معذوریت دقت کنید.

–       به قطعه فشار نیاورید و به آن ضربه نزنید.

–       عدسی  را با دستمال نرم تمیز کنید.

–       می توانید عدسی را در جهت مطلوب تنظیم کنید.

 

نمونه آزمایشهایی که از این قطعه استفاده می کند:

در هر آزمایشی که به جای داشتن یک لکه نورانی لیزر یک خط نورانی مورد نیاز است، این قطعه کاربرد دارد.مثلا به جای اسکنر در برخی آزمایشها می توان از خط نور لیزری استفاده کرد. همچنین به عنوان نشانگر نیز کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *