تیغه موج (WP)

مقدمه:

منظور از تیغه موج، تیغه یا صفحه شفافی است که ضریب شکست در دو راستای عمود برهم متفاوت است. چنین محیطی را ناهمسانگرد می گویند. البته قطبشگر نیز نوعی ناهمسانگردی دارد که در آنجا جذب در دو راستای مختلف متفاوت است. با توجه به مقدار تفاوت و همینطور ضخامت، ممکن است این تیغه هنگام عبور نور از آن، بین دو مؤلفه از میدان الکتریک نور یا همان قطبش نور اختلاف راهی ایجاد کند. اگر دو موج را تجسم کنید که صفحه ارتعاش آنها عمود برهم باشد، ممکن است اختلاف را ایجاد شده بین این دو را برحسب طول موج بیان کنیم. اگر چنین محیطی به اندازه نیم طول موج اختلاف راه ایجاد کند به آن تیغه نیم موج و اگر یک چهارم طول موج اختلاف ایجاد شود به آن تیغه ربع موج و اگر یک طول موج کامل اختلاف را ایجاد کند به آن تیغه تمام موج می گویند. همانطور که مشخص است در این مفهوم طول موج نقش اساسی دارد و هر تیغه با طول موجی که برای آن کار می کند مشخص می شود. البته اگر نور سفید بکار ببریم که در آن تمام طول موجهای مرئی وجود دارد نیز ممکن است تیغه نیم موج معنایی داشته باشد که البته مربوط به وسط ناحیه مرئی یعنی طول موج زرد است. جالب است بدانید که وقتی نور سفید که شامل رنگهای قرمز تا بنفش است به دو قطبشگر عمود برهم که چنین تیغه ای نیز بین آنها وجود دارد، بتابد؛ با چرخاندن آن در هر 90 درجه، شاهد عبور کامل نور سفید هستیم. این ویژگی کاربردهای بسیاری در کنترل شدت نور عبوری ایجاد می کند. این مفهوم در آزمایشها روشن تر خواهد شد.

 

تیغه موج موجود

تیغه ای که در دست شما است تیغه نیم موج برای نور زرد است که میتواند برای نور سفید هم استفاده شود. تیغه ی نیم موج موجود، از جنس نوعی سلفون است که می تواند چنین اختلاف راهی را بخاطر اختلاف ضریب شکست دو راستای مختلف ونیز ضخامت لایه، ایجاد کند. این لایه طلق روی یک دیسک پلکسی نصب شده است و جهت برش آن نیز همان جهت محورهای تند و کند سلفون است.

 

ملاحظات استفاده:

–       برای استفاده از تیغه، میتوانید از پایه مخصوص آن استفاده کنید.

–       قطعه را در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای بیش از حد قرار ندهید.

–       به قطعه فشار نیاورید و به آن ضربه نزنید.

–       تیغه را بهتر است تمیز نگه دارید تا نیاز به پاک کردن نداشته باشد.

–       هرگونه خش و دستکاری می تواند از کیفیت کارکرد قطعه بکاهد.

 

 

نمونه آزمایشهایی که از این قطعه استفاده می کند:

در آزمایشهایی که با نور قطبیده انجام می شود می توان برای کنترل قطبش نور و مقدار نور عبوری از تیغه ها استفاده کرد. همچنین از این اثر می توان در شناخت لایه ها استفاده کرد که در زمین شناسی کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *