توری رانکی (MO)

مقدمه:

توری رانکی، نوعی توری است که تعداد خط تاریک و روشن آن به اندازه ای نیست که بتواند پراش ایجاد کند ولی بقدری است که فاصله ی خطوط آن با چشم به سادگی قابل تفکیک نیست. معمولا این توری ها از حدود یکی دو خط در میلیمتر تا حدود چند صد خط در میلیمتر را در خود جای داده اند. ساخت این توری ها معمولا با روشهای لیتوگرافی روی فیلمهای مخصوص یا برای دستیابی نتیجه ی بهتر، روی شیشه انجام می گیرد. برای تعداد خط کم می توان آنرا توسط کامپیوتر رسم و روی طلق شفاف چاپ کرد. این نوع توری نقشی در پراش ایجاد نمی کند و رتبه های پراش بطور خیلی فشرده در مرکز جمع می شوند ولی با برهم نهی دو توری با زاویه کم، می توانیم شاهد ایجاد نوارهای مویره (ماره) باشیم.

نقشهای مویره (ماره) را در زندگی روزمره در حالتهایی مثل پرده هایی که روی هم می افتند یا نرده ها و یا حتی در برخی فیلمها و عکسها شاهد هستیم. فاصله نوارهای مویره (ماره) ایجاد شده، به فاصله ی خطهای توری و زاویه ی دو توری وابسته است.

جالب است که بدانید در این ساختارهای تناوبی و راه راه فشرده ، پدیده ای مشابه تداخل نور اتفاق می افتد. شباهت نوارهای ایجاد شده در این آزمایش با تداخل نور در این است که اگر دو جبهه ی موج را در یک زاویه ی خاص با هم  تداخل دهیم، در آنجا هم نوارهای تداخلی فاصله ای پیدا می کنند که به طول موج نور و زاویه دو باریکه بستگی دارد. در اینجا هم فاصله ی نوارها به فاصله ی خطوط توری (که اینجا شبیه طول موج نور عمل میکند) و زاویه تلاقی دو توری بستگی دارد.

 

 

توری رانکی موجود:

توری موجود پس از رسم خطها در کامپیوتر با چاپ روی طلق شفاف ایجاد شده است. هرچند بسیاری از کاربردهای وافعی این ابزار نیاز به فاصله خطوط فشرده تری دارد ولی پدیده های جالبی با همین توری ها قابل مشاهده است. روی سطح چاپ شده چسبی کشیده شده است تا در اثر تماس با دست یا توری دیگر صدمه نبیند.

 

ملاحظات استفاده:

–       قطعه را در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای بیش از حد قرار ندهید.

–       این توری را می توانید با دستمال نرم تمیز کنید.

 

نمونه آزمایشهایی که از این قطعه استفاده می کند:

بررسی نقش های مویره (ماره) ایده های جالب و دید روشنی از مفهمو تداخل ایجاد می کند. البته این نقشها کاربردهای فراوانی دارند که در کار با آنها می توان با برخی آشنا شد. برای بسیاری کاربردهای دقیق تر نیاز به توری رانکی دقیق تر و فشرده تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *