اسکنر (روبشگر) (SC)

مقدمه:

اسکنر یا روبشگر لیزر از جمله وسیله هایی است که در تکنولوژ امروزی کاربرد زیادی پیدا کرده است. این وسیله معمولا از آینه یا آینه هایی تشکیل شده است که با چرخش آن نور لیزر بازتابیده به صورت یک خط جاروب می شود. البته ممکن است قطعه روبشگر به جای آینه منشور یا قطعات دیگر باشد. اگر نور لیزر روی محور چرخش آینه بیفتد، نور بازتابی قطاعی از یک دایره را را ایجاد می کند. زاویه این قطاع به وضعیت آینه بستگی دارد. مثلا اگر یک آینه با چرخش خود قطاع روبش را ایجاد کند، زاویه آن 180 درجه می شود. اگر آینه ها روی یک چند وجهی نصب شده باشند، زاویه قطاع کمتر می شود. اسکنرها در دستگاههای مختلف مثل بارکد ریدر، فاکس، پروژکتور لیزری و همینطور توزیع نور لیزر روی موضع کاربرد دارند. اکنر از نور لیزر یک خط تولید می کند که در واقع یک نقطه متحرک است و چشم ما آنرا به صورت خط پیوسته می بیند. اگر سرعت روبش را کم کنیم، نقطه متحرک را می بینیم. خط حاصله شبیه خطی است که از روشهای دیگر مثل تاباندن نور لیزر به عدسی استوانه ای و میله شفاف ایجاد می شود ولی اگر از خط ناشی از اسکنر با دوربین عکاسی با سرعت مناسب عکس بگیریم یک لکه نورانی می بینیم ولی از عکسبرداری از خط ناشی از میله شفاف در هر سرعت عکسبرداری، یک خط می بینیم. از اسکنر در اندازه گیریهای دقیق استفاده می شود.

یک نکته درباره اسکنر:

–       موفقیت اسکنر در ایجاد یک خط منظم محوری بودن چرخش آن است.

 

معرفی اسکنر موجود:

اسکنر موجود از یک آینه تخت تشکیل شده است که در راستای محور چرخش یک موتور نصب و قادر به چرخش است. این اسکنر زاویه روبش 180 درجه دارد که برای کاربردهای متداول مناسب نیست ولی آزمایشهای جالبی را می توان با آن انجام داد.

 

ملاحظات استفاده:

–       برای بهترین نتیجه باید آینه دقیقا روی محور چرخش موتور نصب شده باشد و همینطور کاملا عمود بر صفحه چرخش باشد.

–       قطعه نگهدارنده دارای آهنربا است، در صورت هرگونه ملاحظه ای باید نکات ایمنی را در نظر بگیرید.

–       هنگام تاباندن لیزر به اسکنر نکات ایمنی را در نظر بگیرید.

–       آینه را با دستمال نرم تمیز کنید.

–       برای راه اندازی موتور بهتر است از مدار تنظیم دور موتور (کد VS) استفاده کنید.

 

نمونه آزمایشهایی که از این قطعه استفاده می کند:

از اسکنر در آزمایشهای مختلف برای اندازه گیری ابعاد اجسام، بارکد ریدر، ایجاد خط، فاکس و دیگر آزمایشها و کاربردها می توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *