آینه چرخان (RM)

مقدمه:

آینه یکی از ساده ترین قطعات اپتیکی است که همه با آن سروکار داریم.  در فرود  نور بر آینه ی تخت، مطابق با قانون بازتاب، پرتوهای تابش و بازتابش، زوایای یکسانی را با خط عمود فرضی بر سطح آینه می سازند. لذا در صورتی که پرتویی غیر عمود بر آینه تخت تابیده شود، از مسیر خود منحرف شده و با همان زاویه بازتابیده میشود. بر این اساس وظیفه اصلی آینه در آزمایشها، منحرف کردن مسیر انتشار نور است که با تغییر زاویه آینه، این تغییر مسیر، در کنترل شما خواهد بود.

 

وقتی که توسط یک موتور، آینه ای را حول محور عمود بر آن بچرخانیم، اگر آینه نسبت به محور عمود بر سطح، انحراف قابل توجهی نداشته باشد، زاویه تابش تقریبا ثابت می ماند. درصورتیکه باریکه لیزر را به چنین آینه چرخانی بتابانیم، بازتاب یک دایره نورانی را ایجاد می کند. این دایره بسته به جهت چرخش آینه، می تواند راستگرد یا چپگرد باشد و با تنظیم سرعت چرخش می توانیم فرکانس چرخش را تنظیم کنیم. چنین آینه چرخانی در ایجاد یک دایره از یک لیزر بکار می آید و نوعی اسکنر دایره ای محسوب می شود. دقت کنید که بخاطر سرعت چرخش، چشم نقش ایجاد شده را به صورت یک دایره پیوسته می بیند. درحالیکه اگر با یک دوربین عکاسی، از این دایره عکس بگیریم فقط بخشی از دایره ثبت می شود که اندازه آن بستگی به سرعت چرخش آینه و سرعت عکسبرداری دارد. اگر بخواهیم از دایره، عکس کاملی بگیریم باید مثل حالت مشاهده با چشم، برای مدتی، که حداقل زمان یک دور کامل چرخش آینه است، دریچه دوربین باز باشد.

معرفی آینه چرخان موجود:

آینه ای که در دسترس شماست آینه تخت معمولی به قطر 20 میلیمتر  و ضخامت 1 میلیمتر است. نگهدارنده  آن دارای پایه آهنربایی است که می توان آن را روی سطوح آهنی افقی و یا حتی عمودی مثل وایت برد ثابت کرد و در جهت افق، تا 360 آنرا چرخاند. برای چرخش این آینه از یک موتور الکتریکی استفاده شده است. برای راه انداختن موتور نیاز به یک آداپتور دارید که بتوانید با آن سرعت چرخش موتور را کنترل کنید.

قطعه کد VS مدار طراحی شده برای تغذیه موتور به منظور کنترل سرعت آن است. همچنین قطعه کد PS نیز آداپتور مناسب برای این مدار و موتور است.

ملاحظات استفاده:

–       چون این قطعه دارای آهنربا است، در صورت داشتن هرگونه معذوریت احتیاط کنید.

–       قطعه را در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای بیش از حد قرار ندهید.

–       آینه را با دستمال نرم تمیز کنید.

–       به قطعه فشار نیاورید و به آن ضربه نزنید.

–       هنگام تنظیم آینه بهتر است آن را با دستمال لمس کنید.

–       هنگام تابش لیزر روی آینه، مراقب باشید بازتاب لیزر متوجه چشم شما نباشد.

–       قبل از روشن کردن موتور بخصوص در سرعتهای بالا، حتما از نصب مناسب آینه و استقرار نگهدارنده روی سطح فلزی اطمینان حاصل کنید.

–       در صورتی که میخواهید آینه را در وضعیت مشخصی ثابت نگه دارید، می توانید بجای استفاده از آهنربا، قطعه را روی یک پایه محکم کنید.

 

نمونه آزمایشهایی که از این قطعه استفاده می کند:

این قطعه در واقع یک اسکنر دایره ای نیز محسوب می شود که علاوه بر آنکه می تواند دایره ای از نور لیزر ایجاد کند و با تلفیق با یک چرخش دیگر نقشهای مختلفی ایجاد کند، می تواند به عنوان اسکنر برای کاربردهای مختلف بکار رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *