آینه ثابت (FM)

مقدمه:

آینه یکی از ساده ترین قطعات اپتیکی است که همه با آن سروکار داریم.  در تابش  نور بر آینه ی تخت، مطابق با قانون بازتاب، پرتوهای تابش و بازتابش زوایای یکسانی را با خط فرضی عمود بر سطح آینه می سازند. لذا در صورتی که پرتوی به صورت مایل بر آینه تخت تابیده شود، از مسیر خود منحرف شده و با همان زاویه بازتابیده می شود. بر این اساس وظیفه اصلی آینه در آزمایشها، منحرف کردن مسیر انتشار نور است که با تغییر زاویه آینه، این تغییر مسیر، در کنترل شما خواهد بود. دقت داشته باشید که به ازای هر چرخش در زاویه آینه، نور به اندازه دو برابر آن زاویه منحرف می شود. مثلا اگر آینه را 45 درجه بچرخانیم، نور تابیده به آن 90 درجه می چرخد.

چند نکته درباره آینه:

–       سطح بازتابنده آینه ممکن است رو یا پشت آینه باشد. آینه هایی که در خانه برای مصارف عمومی استفاده می شود سطح بازتابنده معمولا از جنس جیوه و در پشت آینه قرار دارد که با یک روکش از آن محافظت می شود و سطح رویی از همان شیشه شفاف است که بدون صدمه به لایه بازتابنده قابل تمیزکاری است. این نوع آینه برای مصارف اپتیکی دقیق مناسب نیست زیرا بازتاب مزاحمی از سطح رویی نیز وجود دارد. برای کارهای آزمایشگاهی دقیق باید لایه نشانی بازتابنده از رو باشد و یا سطح رو صیقلی شده باشد (مثل فلز براق یا سطوح صیقلی دیگر) که این کار سطح بازتابنده را به شدت حساس می کند و باید از آن محافظت شود.

–       آینه های آزمایشگاهی غالبا روی نگهدارنده هایی که بتواند آینه را در تمام جهات تنظیم کرد، نصب می شوند. این نگهدارنده ها آینه را با فنر روی پایه فشرده نگه می دارند و با سه پیچ و با کشیدن آینده به سمت جلو در دو جهت عمودی و افقی، می توان زاویه بازتاب را تنظیم کرد.

معرفی آینه موجود:

آینه ای که در دسترس شماست آینه تخت معمولی به قطر 20 میلیمتر  و ضخامت 1 میلیمتر است. ضخامت کم آینه کمک می کند که بازتاب اضافی از سطح خیلی برای کاربردهای آزمایشگاهی عمومی مزاحمت ایجاد نکند. نگهدارنده  آن دارای پایه آهنربایی است که می توان آن را روی سطوح فلزی افقی و یا حتی عمودی مثل وایت برد ثابت کرد و در جهت افق، تا 360 آنرا چرخاند. این آینه با یک نوع خمیر به صفحه پشتی متصل شده که قابل انعطاف است  لذا برای تنظیم نسبتا دقیق زاویه آینه میتوانید از آن استفاده کنید.

 

ملاحظات استفاده:

–       چون این قطعه دارای آهنربا است در صورت داشتن هرگونه معذوریت احتیاط کنید.

–       قطعه را در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای بیش از حد قرار ندهید.

–       به قطعه فشار نیاورید و به آن ضربه نزنید.

–       هنگام تنظیم آینه بهتر است آن را با دستمال لمس کنید.

–       هنگام تابش لیزر روی آینه مراقب باشید بازتاب لیزر متوجه چشم شما نباشد.

–       آینه را با دستمال نرم تمیز کنید.

 

نمونه آزمایشهایی که از این قطعه استفاده می کند:

آزمایشهایی از قبیل تداخل سنجی، فاصله سنجی، جهت دهی نور، ودیگر آزمایشهایی که در آن نیاز به تغییر و یا کنترل جهت نور لیزر است از این قطعه بهره می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *